Persbericht: Piet Design nu exclusief bij www.LiL.nl

Als je zegt Piet Design, dan zeg je Lang Leve Holland!  Via deze originele Hollandse producten leert u de geschiedenis van Nederland op een vrolijke manier kennen.

Grachtenpanden voor mee in bad, broodje haring als kussentje, delfts blauwe tegelplakkertjes voor op de keukenmuur, Het Rembrandt Huis als poppenkast, tulpenvazen en kweekkastjes:

de producten van Piet Design brengen het “ik-hou-van-Holland” gevoel bij u thuis door middel van knutselen, ontdekken,spelen en leren!

Enkele opvallende producten van Piet design bij LiL.nl (Zie ook onderaan)

-Een moderne versie van de Delftse bloemenpagode uit de 17e eeuw, de Delfts blauwe zelf te maken stapelvaas!

-Het RembrandtHuis nu als poppenkast het zogenaamde “ Rembrandt poppen huis” (Op schaal als bouwplaat verkrijgbaar)

Deze leuke en gezellige zelf in elkaar te zetten kweekkasjes zijn geïnspireerd op de draagbare kweekkastjes uit de 16e eeuw.

De kweekkastjes van Piet Design zijn gemakkelijk in elkaar te zetten en waterdicht! Tuinkers, basilicum, peterselie noem het maar op, je kan in een mum van tijd je eigen verse kruiden kweken.

Kijk hier voor de gehele collectie: http://www.lil.be/nl/22072/merken/piet-design.html      Voor meer informatie en foto’s op hoge resolutie: Lilian@LiL.nl

piet design 1

Geschiedenis van het Kweekkastje

De Romeinen hadden al kleine tuintjes op hun vensterbanken die hen aan het buitenleven herinnerden. De eerste ‘wintertuinen’ in West-Europa stammen uit de 16e eeuw. Ontdekkingsreizigers en plantkundigen brachten zaden en stekjes mee in draagbare kasjes. Ze werden ondergebracht in galerijen waarin het oorspronkelijk leefklimaat werd nagebootst met kachels en grote ramen op het zuiden. In 1599 kreeg de Hortus botanicus in Leiden haar eerste ‘wandelgalerij’. Later kwam er een ‘Orangie Huys’, waar sinaasappel- en citroen boompjes, palmen en oleanders, fuchsia’s en lantana’s konden overwinteren. Tere kruiden en plantjes konden, volgens het handboek De Nederlantschen Hovenier van 1668, buiten tegen wind en vorst beschermd worden met kleine kweek stolpen, ‘glazen lanternen’ zonder bodem. In de 19e eeuw, toen men grote glasplaten kon maken, ontwikkelden zich bij landhuizen en paleizen de indrukwekkende hoge kassen met een ijzeren geraamte en veel glas rondom die wij nu nog kennen in beroemde tuinen als Kew Gardens bij London en in Laeken bij Brussel. Voor wie van planten houdt, is dit een geweldig kado.

piet design 2

Geschiedenis van deze tulpenvaas.
Dit speciale model, met zijn vele etages, dankt haar bestaan vooral aan het gelukkige huwelijk tussen de Nederlandse Koning-stadhouder Willem III, Prins van Oranje en Koning van Engeland van 1688 tot 1702, en zijn Engelse vrouw Maria Stuart. Zij hielden allebei van bloemen, van tuinen en van Delftsblauw aardewerk. Voor hen werden vele bloemen pagoden ontworpen door de beroemde vormgever Daniel Marot en uitgevoerd door de Delftse aardewerkfabriek ‘De Grieksche A’. Deze decoratieve en prestigieuze constructies, die vaak meer dan een meter hoog waren, brachten de prachtige tuinen van het Hampton Court paleis, waar ze woonden, in huis. Ze herinnerden bovendien aan de schoonheid van de Hollandse bloemen. De pagode- of piramidevorm werd in verband gebracht met de antieke en Oosterse beschavingen en symboliseerde de macht en grootheid van de vorst.
Het idee van vazen met kleine tuitjes, die met bloemen gevuld konden worden, kwam waarschijnlijk uit Perzië, en sloeg aan in Holland en Engeland in de tweede helft van de zeventiende eeuw. Delftse piramiden werden korte tijd een absolute rage. Willem III en Maria Stuart en sommigen van hun hovelingen bezaten huizen in Holland en Engeland en hun favoriete Engelse meubilair en Hollandse aardewerk reisde met hen mee heen en weer over de Noordzee. In Engeland zijn tulpenvazen te vinden in landhuizen zoals Dyrham Park en Chatsworth House. In Nederland staan dergelijke tulpenvazen in paleis Het Loo, het Rijksmuseum te Amsterdam en in andere musea.piet design 3

Dit is het huis van Rembrandt van Rijn, een van de bekendste Nederlandse schilders. Rembrandt werd in 1606 in Leiden geboren, maar vertok in 1631 naar Amsterdam waar hij zijn meest beroemde werken schilderde. Het Rembrandt Poppen Huis geeft een waarheidsgetrouw beeld van de leefomgeving van de kunstenaar, maar door de vereenvoudiging van de structuur kan er goed mee gespeeld worden en staat het ook in de traditie van  de 17e-eeuwse pronkpoppenhuizen. Het huis heeft vier verdiepingen en een zolder. Vanaf de straat gaan twee trapjes naar beneden naar de keuken. De voordeur geeft toegang tot de hal met het vlondertje bij het raam. Naast de hal is de Sijdelcaemer waar Rembrandt zijn klanten ontving. Op de volgende verdieping is het schildersatelier, Groote Schildercaemer. Hier staat de schildersezel, een tafel waarop verf werd gemengd en een lage tafel waar de modellen op konden plaatsnemen. Boven het atelier bevindt zich de Kunstcaemer, een kamer vol zeldzame en kostbare voorwerpen: er hangt een krokodil aan het plafond, gipsen beelden staan op de planken en er hangen geweien aan de muur. Het huis is eenvoudig in elkaar te zetten. Schaar of lijm zijn niet nodig, alle onderdelen zijn voorgestansd. Begin bij nummer 1 en werk de nummervolgorde af tot het einde. Deuren en ramen kunnen open. Meer dan 50 meubels, objecten en schilderijen maken het interieur compleet. De poppetjes zijn ontleend aan Rembrandts werk en stammen uit verschillende perioden van zijn leven.  Schaal ± 1 : 25    Gebouwd formaat 26x29x59 cm.

Voor meer informatie over de producten en foto’s op hoge resolutie:

Lilian@LiL.nl

Lilian Kraaij